Ge oss fler spel till Mac!

För lite drygt 7 månader sedan sålde jag min hemmabygda gamingdator och införskaffade en istället en iMac. Det var en omställning på många sett. Inte för att det på något vis var min första Mac, utan mest för att jag sparkade ut Windows som primär plattform här hemma.

Visst, jag har installerat Windows via Bootcamp på iMacen men det blir alltmer sällan som jag startar upp den i Windows-läge. Det är få gånger det verkligen behövs.

Att jag sålde min gamingdator berodde inte på sinande intresse för spel, utan ökande intresse för Mac OS och den design, både i hård- och mjukvara, som Apple står för.

Här har vi en motsättning. Jag, en hardcore gamer med Mac som favoritplattform. Det rimmar tyvärr dåligt!

Steam steg i rätt riktning

Macen har alltid fått stå i skuggan av Windows som spelplattform. Någon handfull titlar av värde släpps varje år och de är normalt dyrare till Mac än till Windows. En tjänst som delvis försöker råda bot på detta är Steam, från vilken du legalt kan köpa och ladda ner spel till både Windows och till Mac. Ofta med fördelen att köper du licensen för den ena plattformen, så ingår spelet även på den andra. Perfekt om man har en mixad miljö!

Sedan har vi ju Apple och deras satsning på App Stores. Den enorma succé som App Store för iOS blev, öppnade givetvis dörren för företaget att utveckla en motsvarande tjänst för Mac OS X. Och i samband med en servicepack för Snow Leopard förra året så blev Mac App Store verklighet och öppnade upp ännu en kanal för utvecklare att nå spelare med sin titlar.

Men delar av problemet kvarstår dock. Utbudet av ”riktiga” spel är fortfarande skralt på Macen, även om det har blivit mycket, mycket bättre! När jag sätter citationstecken runt ordet riktiga, så vill jag belysa det faktum att jag inte anser spel som Angry Birds, Air Hockey och diverse obskyra pusselspel som riktiga spel i mina ögon. Nej, riktiga spel är snarare dem vi ser i topplistorna på andra plattformar.

Få titlar trots tung hårdvara

Visst finns StarCraft 2, World of Warcraft, Assassin’s Creed: Brotherhood, Bioshock, Borderlands, Left 4 Dead 2, Two Worlds II och ett gäng till för Mac, men inte ens var femte storspel som släpps till PC portas över till Macen. Tyvärr. Och ändå har Macen klättrat på hårdvarustegen de senaste åren. Moderna Macar kommer med Core i7-processorer, minst 4GB ram och 1GB ATI-grafikkort. Nog för att flytta pixlar galant i de allra flesta spel. Men spelen utblir.

Så därför skulle  jag, och många med mig, önska att spelutvecklare världen över tog Macen på lite större allvar som speldator. När tittade ni senast på en Mac? Inse att det faktiskt har hänt en hel del på hårdvarufronten. Kanske är det inte en så big deal att porta spelen till OS X? Dessutom är Mac betydligt mer spritt nu än det någonsin har varit och människor är mer benägna att betala för den design och kvalitet som Mac erbjuder.

Låt oss slippa starta om våra Macar i Windows-läge för att få nöjet att lira lite riktiga spel. Släpp fler spel på Mac App Store, Steam och andra digitala distributionskanaler. Visa att ni inte glömmer oss Mac-älskare. För just nu är det tufft att vara Mac-ägande gamer.

11 tankar om “Ge oss fler spel till Mac!

  1. Lär väl bli bättre framöver om Apple fortsätter att plocka marknadsandelar.
    Dock vore det ju bra om det gick att välja till riktiga grafikkretsar istället för dom strömsnålare ”M”-versionerna (egentligen till för laptops) som sitter i fast det kanske blir svårt med tyst kylning då 🙂

    1. Tjena Lars!
      Ja, vi får hoppas att Apples ökande marknadsandelar drar med sig intresset från spelutgivare och utvecklare. Idén att själv få välja grafikkrets är inte dum, även om jag tror att det blir en dyr historia att få Apple att försöka beställa specialversioner som passar i deras redan trånga datorer. Även om det hade varit nice!

  2. Som Lars skrev, skulle det vara lite mer kraft i kretsarna och inte laptop hårdvara i en stationär dator vore det bra.

    Men jag tror den största anledningen till att det inte kommer så många spel är DirectX.

    Att porta spel till en fjärde platform är inte lönt med tanke på hur låg procent av mac-användare som kan spela med sina maskiner, de flesta sitter på så dålig hårdvara i maskinerna att de inte klarar många fps i nya spel.

    1. Men hur stor ansträngning är det egentligen att porta ett Windows/Xbox 360-spel till Mac? Hårdvaran är ju i princip detsamma. Visst, mjukvaran bygger på Unix men jag inbillar mig att det inte innebär några större extrakostnader att skriva om spelet för Mac, right?

  3. Jag tror fortfarande det handlar om kostnader. Gör man spel till dator, då gör man till windows först och främst, det är där majoriteten av spelarna finns. Att porta spel, har jag förstått, brukar inte få sådär galanta resultat. Hårdvara är väl, som Johan säger , också en del av det hela. Inte många använder mac för att spela. Så, tid och kostnader kontra vinst är väl dom stora grejorna antar jag.

    1. Självklart tar det extra tid. Men jag inbillar mig att det numera är en smal sak att porta till Mac OS. Hårdvaran är någorlunda statisk och bygger ju sedan några år tillbaks på Intel-teknologi.

      Visst har vi sett portningar från konsoll till PC och vice versa som inte varit speciellt snygga (tänker till exempel på de tidiga Silent Hill-spelen) men de portningar som görs mellan Xbox 360/PS3/PC idag håller betydligt högre kvalitet.

      Det känns som en ond cirkel. Folk köper inte kraftfulla Macar för att de saknas speltitlar, och utvecklarna portar inte till OS X för att folk ändå inte spelar på sina Macar. Det är lite detta jag försöker uppmärksamma.

    1. Done! Men den tillför inget i min värld upptäckte jag.
      Kräver Boxee serverprogramvara på datorn (vilket jag inte behöver när jag kör Boxee Box) och dessutom så har Plex en likadan lösning för vilken jag redan har mediaservern installerad på Mac minin.

      Hepp!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *