Warner Music bryter med Spotify.

Idag kommer musikjätten Warner med ett tråkigt besked – nämligen att man väljer att lämna Spotify och andra strömmande tjänster där lyssnarna inte måste betala för sig.

Alltför få betalande abonnenter, enligt Warner som istället kommer att sikta in sig på rena betallösningar, och förmodligen fokusera mer på tjänster som iTunes. Spotify å andra sidan rapporterade häromveckan att man hade passerat 250 000 premiumabonnemang – vilket Warner inte verkar imponerade över.

Själv är jag av den åsikten att streamad reklamfinansierad musik är vägen att gå. Många tjänster går från lokala till att bli molntjänster istället – liksom vårt musiklyssnande. Dessutom måste den traditionella skivbranschen lära sig att möta lyssnarna på ett sätt som gör det mindre attraktivt att piratkopiera deras musik – nämligen via billiga, smidiga streamingtjänster som just Spotify.

Däremot är övergången till den här typen av media inte enkel för musikbranschen, vilket vi har sett prov på vid flera tillfällen. Det måste få ta tid att acklimatisera sig. Men jag tror inte att Warner har det tålamod som krävs. Så hur tas beskedet emot av musiker och framförallt av lyssnare? Jag har en känsla av att piratkopieringen kommer att öka…

Läs mer på om detta på:

5 kommentarer

  1. Du frågar hur beskedet tas emot av musiker. Jag är musiker och ger ut musik på eget bolag med mitt band. Ingen musiker som har en kärlek till musiken kan tycka att detta är bra. Få artister har någonsin tjänat värst mycket pengar på skivförsäljning utan det är skivbolagen som fått den största delen av kakan.

    Vi resonerar som så att våra skivor är marknadsföring och PR-material. Förr behövde man skivbolag för att distribuera sin fysiska musik. Idag är det få som använder CDskivan, då har bolagen spelat ut sin roll. Jag kan direkt från studion skicka den färdigmixade skivan digitalt till hela världen. Skivbolagen borde nog koncentrera sig på att utveckla sina PR-tjänster, annars har de inget att ge en musiker. Förr drömde man om att få skivkontrakt och spela in i studio. Idag kostar inte inspelningar värst mkt att spela in idag, många storsäljare är tom inspelade i vardagsrum (ex. José Gonzales).

    Detta är bara utveckling ungefär som när bilen konkurrerade ut hästen. Men skivbolagen drömmer fortfarande om nya försäljningssuccer som Thriller. En omöjlighet skulle jag vilja säga.

    PS. Jag är helt emot piratkopiering, men absolut för Spotify. DS

    1. Hej Pär-Anders!
      Tack för ditt inlägg i debatten. Jag håller till fullo med dig att skivbolagen numera har spelat ut sin roll och gör ett sista desperat försök att gripa efter halmstrån.

      Evolutionen driver utvecklingen framåt och byter inte de stora bolagen fokus så har dem spelat ut sin roll som fördyrande mellanhand av musik.

      Rock on!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *