Skyrim är mer av det goda!

Skyrim är den femte installationen i den långlivade och prisbelönta rollspelsserien The Elder Scrolls som tog sin början redan 1994, alltså för hela 17 år sedan. En minst sagt långlivad spelserie indeed!

Själv upptäckte jag inte spelserien förrän två år senare, 1996, då min kompis Lundberg introducerade mig för The Elder Scrolls II: Daggerfall. Redan då bjöd den stora spelvärlden på möjlighet att utforska och leka sandlåda.

Nedan: The Elder Scrolls II: Daggerfall anno 1996.

Nu är jag dryga 30 timmar in i The Elder Scrolls V: Skyrim och det känns fortfarande som att jag bara börjat skrapa på ytan av den gigantiska värld som detta rollspel erbjuder. Utvecklaren Bethesda Game Studios hävdar själva att spelet erbjuder någonstans runt 200-300 timmars speltid om du vill utforska hela världen med alla dess kryptor, skogar, ängar, städer, byar och bergstoppar. Dock skall det vara genomspelbart på betydligt kortare tid om man bara väljer att följa huvudstoryn och inte svävar ut i sidequest-träsket. 40-50 timmar verkar vara skäligt, efter vad jag kunnat läsa mig till.

Nedan: The Elder Scrolls V: Skyrim anno 2011.

Det märks att Bethesda lånat friskt från sitt postapokalyptiska rollspel Fallout 3 vad gäller så väl gränssnitt i menyer till rena spelelement, så som ”final blows” i sexig slowmotion till exempel. Inget negativt i det men man önskar att utvecklarna tar ut svängarna lite mer och vågar prova lite nya drag istället för att ärva från andra spel.

Detsamma gäller egentligen innehållet rent spelmässigt i Skyrim, som förstås påminner väldigt mycket om det vi sett i tidigare delar i serien, och framför allt i Oblivion från 2006. Nu är detta nödvändigtvis inte heller något negativt, då fans av serie förstås vill ha mer av det goda som denna titel erbjuder. Dessutom måste hänsyn tas till publiken som hängt med länge och har en bestämd uppfattning kring hur ett Elder Scrolls-spel skall upplevas!

Nedan: Skyrim bjuder på hisnande vyer.

Skyrim är en enorm sandlåda. En sandlåda i vilken du släpps ner och ganska snart inser att dina valmöjligheter är enorma när det gäller rörelsefrihet och vilken approach du vill ha till världen omkring dig. För är det något som Bethesda kan så är det just att ge dig som spelare möjlighet att själv utveckla din karaktär till en helt unik kombination av färdigheter och attribut som inte liknar någon annan spelvärlds uppbyggnad.

Men att låna från tidigare succéer är inte alltid av ondo. Bethesda har som sagt ett lyckosamt koncept bakom sig – ett arv att varsamt föra vidare och lika varsamt utveckla till kommande generationers spel. Något som man utvecklat för att vara mer strömlinjeformat och lätthanterligt är gränssnittet för att från stridens hetta nå sina magier, färdigheter, sitt inventory och sitt skilltree. Detta kan skötas uteslutande med tangentbordet och det dröjer inte länge innan man satt sig in i det förbättrade kontrollsystemet. En väl avvägd och välkommen förbättring i Skyrim, som tagits emot väl av fansen och som tillsammans med en massa andra fina små optimeringar och förbättringar lovar gott för framtida titlar. För Skyrim lär inte bli den sista bekantskap du stiftar med The Elder Scrolls-universumet. Var så säker!

Nedan: Drakarna gör livet osäkert för dig som äventyrare i Skyrim.

2 tankar om “Skyrim är mer av det goda!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *